Töölöntori viihtyisämmäksi?

Tämän lehden ilmestyessä tiedämme mahdollisesti, mitä kaupunkisuunnittelulautakunta on esittämässä Töölönkadun pysäköintilaitoksen osalta. Saammeko uuden järjestelyn, joka auttaa houkuttelemaan asiakkaita Töölöntorin kauppojen asiakkaiksi; joka auttaa meitä kehittämään Töölö Food districtin?

Loka-marraskuun vaihteessa saimme nimittäin postiluukuistamme neljän yrittäjän yhteisen kampanjaesitteen, jolla Anton & Anton, Kakkukeisari, Kaffecentralen ja saksalaisen leivän erikoisliike Crustum mainostivat kauppojaan – kerrassaan mainio ilmaisu: Töölön ruokaseutu! Tykkäsin siitä valtavasti, koska Töölöntori on juuri ruoka-ostosteni keskiössä, silloin kun on mahdollista vähän suunnitella mitä ostaa. Ja on mainiota, että voimme saada hyvää ja tuoretta leipää nyt melkein joka päivä. Ei vielä ihan Brysselin tasoa, mutta lähenemme sitä, kunhan myös olisi toiminnassa ns. ”traiteur”. Mutta aitoa ja puhdasta ruokaa saa meidän seudultamme.

Marraskuun lopulla Töölön uusi pysäköintiluola oli uudessa muodossaan ensimmäistä kertaa esillä lautakunnassa pidemmän tauon jälkeen. Uudessa muodossa tarkoittaa sitä, että kaavaehdotus on muuttunut aiemmasta eikä varausta pysäköintiluolaksi enää tehtäisi Töölöntorin alle, vaan vähän itään päin. Ilmeisesti eniten tähän on vaikuttanut se, että pysäköintilaitos estäisi toisaalta metro-linjauksen Töölöntorin alta, mutta myös varaukset ns. Pisararataa varten törmäisivät Töölöntorin alla.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan viime viikon kokouksessa asia pantiin pöydälle, mutta vaikuttaa siltä, että hankkeella on nyt verrattain suuri tuki. Lautakunnan mahdollisen hyväksymisen jälkeen kaava etenee siten, että se tulee julkisesti nähtäville 30 päivän ajaksi, jolloin me kaupunkilaiset voimme tehdä muistutuksia, jonka jälkeen se etenee kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon. On siis aika vaikuttaa suunnitelmaan.

Pysäköintiluolaa suunnitellaan hotellikorttelin alle, mutta sisäänajo olisi Töölönkadun puolella ja luolan rampit merkitsisivät, että reittejä hotellien alle poistuisi. Suunnittelijat ovat arvioineet, että ajoyhteys merkitsisi noin 1500 autoa päivittäin molempiin suuntiin. Kivelänkadun puistoa nakerrettaisiin vähän. Tämä tarkoittaisi, että ainakin yksi istutustasanne ja joitakin pensaita häviäisi. Suunnitteluasiakirjoissa väitetään, että liikenne Töölönkadulla ei tulee julkisesti nähtäville 30 päivän ajaksi, jolloin me kaupunkilaiset voimme tehdä muistutuksia, jonka jälkeen se etenee kaupunginhallitukseen ja kaupunginvaltuustoon. On siis aika vaikuttaa suunnitelmaan.

Pysäköintiluolaa suunnitellaan hotellikorttelin alle, mutta sisäänajo olisi Töölönkadun puolella ja luolan rampit merkitsisivät, että reittejä hotellien alle poistuisi. Suunnittelijat ovat arvioineet, että ajoyhteys merkitsisi noin 1500 autoa päivittäin molempiin suuntiin. Kivelänkadun puistoa nakerrettaisiin vähän. Tämä tarkoittaisi, että ainakin yksi istutustasanne ja joitakin pensaita häviäisi. Suunnitteluasiakirjoissa väitetään, että liikenne Töölönkadulla ei lisääntyisi mitenkään huomattavasti – se ei tietenkään ole mahdollista.

Tärkeä yksityiskohta suunnitelmissa on, että 600 autopaikasta vähintään 400 paikkaa varattaisiin asukkaille. Samalla paikoitusta Töölöntorilla tulisi vähentää. Nimenomaan tähän liittyvät vielä tehtävät selvitykset. Onko todella taattua, että pysäköinti torilla ja kaduilla vähenisi? Millä säännöillä tätä voisi parhaiten edistää? Toivottavasti asiaa ehditään vielä pohtia kunnollisesti.

Tietenkin luolapysäköinti tulee kalliimmaksi kuin asukaspysäköinti, joten on varmistettava, että se todellakin toimii aiotulla tavalla. Voisiko siinä yhteydessä miettiä, että kauppojen edessä olevat pysäköintipaikat olisivat varattuja asiakkaiden lyhyitä pysähtymisiä varten? Varmaan aika hassu idea, mutta olen edelleen sitä mieltä, että on tehtävä kaikki mahdollinen, jotta pienet ns. kivijalkaliikkeet pärjäisivät keskustassa ja meillä Töölössä.

Töölöläinen 5.12.2010