Heja uudet Spårat!,Töölöläinen 7.10.2012

Tällä viikolla turkulaiset ”viettivät”/ muistivat viimeisen ratikkakuljetuksensa 40-vuotismuistoa. Eli 40 vuotta sitten viimeiset ratikat siellä menivät talliin. Oli ollut 1, 2 ja 3 ja muita linjoja ja minäkin ne muistan Momieni ( äidinäitini) kaupungista.  Turun ystävyyskaupunki, Göteborg, joka on kalaihmisten paratiisi, sitä vastoin säästi ratikat. Tukholma puolestaan hävitti ne. Ja me taas säilytimme. Kiitos 1960- ja 1970-luvun Helsingin viisaat päätöksentekijät, jotka eivät juosseet kaikkien muoti-ilmiöiden perässä. Nyt Tukholma ja Turku miettivät/toimivat uusien raitiovaunulinjojen puolesta.

Olemme onnellisia ettei Spåria – ratikoita – viety meiltä. Miten kivaa on nähdä uusia tai pidentyviä linjoja. Helsingin Veden pirteä ratikka on myös iloinen ilmestys. Myönnän että nautin kun näen
uudet kiskot ja uudet pysäkit Ruoholahdessa ja Itä-Pasilassa. Tosi siisti näky, tosi hyvää uutta urbanismia. Voisipa sanoa kaupunkilaisuutta parhaimmillaan. Ruoholahden uudet linjaukset ovat tietysti aiheuttaneet keskustelua, koska matkustajien määrä on ilmeisesti yllättynyt. Mutta puute on paljon helpompaa korjata kuin jossain muissa suunnitelmissa! Ja kuten olen kirjoittanut tällä
palstalla, uusista kehityssuunnitelmista keskustellaan edelleen, pian mm Topeliuksenkadun ratikoista.

Minä kuulun myös niihin joitten mielestä ns Baana eli kulkuväylä joka on rakennettu Ruoholahdesta Kiasmaan vanhaan rautatiekuiluun on kiva keksintö. Mutta ottaako joku vastuun tuhlauksesta, joka liittyi skeittarien tilan muutoksiin eespäin – taaksepäin Baanalla?  Tuskinpa. Viime päivinä on myös puhuttu suunnitteluvirheestä joka liittyi väylän itäosaan. Pyörällä lännestä tullessa,
törmää helposti jalankulkijoihin juuri kun tulet ulos tunnelista. Näin ei saa olla, muuten hyvällä linjalla!

Sitä vastoin en ole niin ihastunut n.s. kiertoliittymiin, joita on lisätty kaikkialle Helsinginseudulla. Niitä  on mm Kampissa, Runeberginkadun ja Hietalahdenkadun risteyksessä. Mutta viranomaisten mukaan : ”Omaisuusvahinko-onnettomuudet vähenivät risteyksissä, joihin rakennettiin kiertoliittymiä 32 prosenttia ja henkilövahingot 67 prosenttia. Luvut saatiin vertaamalla ajanjaksoa yhtä
pitkältä ajalta ennen ja jälkeen kiertoliittymän rakentamisen.” Eli 2/3 vähemmän henkilövahinkoja kuin tavallisessa liittymässä. Joten, vaikken ole ihastunut, faktat puhuvat puolestaan.

Julkisen liikenteen osuus kuljetuksistamme on myös jatkanut kasvuaan. Korkeat bensanhinnat, lisäykset ratikkalinjoilla, reittiopas ja muuttuneet asenteet kaikki ovat voineet vaikuttaa.
Erityisesti Reittiopas-Ruttplaneraren on suosikki minun Paddan’ illani ( = Ipad suomenruotsalaisittain). Sillä pääsee hyvin suunnittelemaan kulkuaan ristiin rastiin seutua, ja säästää tosi paljon aikaa ja päästöjä.

Mutta palautetta on kyllä tullut bussiliikenteen viime uudistuksesta eli 16, 18, 55 jne linjojen uusista reiteistä. Usein on nähty että 14 ja 18 kulkevat toistensa jälkeen samoilla reittiosuuksilla. Puuttuvaa suoraa yhteyttä Munkkivuoresta keskustaan peräänkuulutetaan, eli  miksi 39 jatkaa vanhaa reittiään eikä päädy Elielinaukiolle? Helsingin Seudun Liikenne päätti reiteistä osittain tavalla, joka ei vastannut helsinkiläisten tahtoa. Reittejä pitää voida tarkastella uudestaan kun näemme miten ne ovat toimineet.