Matkustamisen sietämätön raskaus, Töölöläinen 25.11.2012

Risteilymatkustaminen  voittaa alaa kaikkialla maailmassa – Costa Concordian onnettomuudesta  huolimatta. Johtuuko kasvu ns Lännen väestön ikääntymisestä tai  lentomatkustamisen vaikeutumisesta – sitä en väitä edes tietäväni.

Mutta kyllä lentäminen joskus  on rasittavaa. Tänä vuonna olen joutunut tehotarkastukseen sekä Dublinin  lentokentällä että Lontoon Heathrowissa. Viimeksi mainitulla kentällä syy oli
hallituksen uusi määräys siitä, että joka viidennen matkustajan kaikki tavarat  on pengottava käsin. Eli ihan vaan laskennallisesti, ilman mitään erityisiä  syitä, näin tarkastajaparat väittivät. Jonojen synty ei todellakaan ollut  heidän syytään. Määräys mikä määräys. Siellä sitten käsimatkalaukun kaikki  tavarat leviteltiin kaiken kansan nähtäväksi. Mistään yksilönsuojasta ei kyllä  ollut kyse.

Dublinissa sama tavaroiden levitys, niin että melkein punastuin. Mutta tässä yhteydessä selvisi syy. Minulla oli hammasharja, joka oli hopeanvärinen läpinäkyvän kahvan alla, ja läpivalaisussa se näytti veitseltä. Eli hyvät hammasharjojen valmistajat, huolehtikaa siitä ettei teidän luomuksenne näytä veitseltä. Ja kaikille matkustajille, parasta on kuitenkin aina olla mukana se pieni likapyykkipussi, jotta ainakin likaiset pikkuhousut ja vastaavat pysyvät vähän poissa ihmisten näkyviltä!

Tähän verrattuna junamatkustaminen ja mainitut risteilyt ovat todella mukavia monessa mielessä. On ilahduttavaa miten korkealaatuisia junia meillä on nykyään, ja miten pitkälle pääsee alle 4 tunnissa. Kun junamatka on n 3 tuntia ei ole mitään syytä lentää eikä myöskään subventoida lentoliikennettä! Vaikka aina silloin tällöin tukea vaadiaan ja annetaan myös näissä tilanteissa.

Matkustusmuotona risteilyt siis kasvavat – myös  Itämerellä – asia jonka ylipormestari Pajunen ansiokkaasti nosti esille kun kaupunginvaltuusto kokoontui tämän kauden viimeiseen strategiaseminaariin. Mutta huolestuttaa kyllä, että lähinaapurimme Pietari ja Tallinna ovat ohittaneet tai ovat ohittamassa meidät mitä tulee alusvierailujen määrään. Hintakilpailu on kovaa,
mutta on muitakin tekijöitä mihin meidän tulisi kiinnittää huomiomme. Ei siis pelkästään riitä, että satama- ja väylämaksumme ovat kohtuullisia. Paketti jota tarjoamme pitää olla herkullinen ja helposti lähestyttävä.

Silloin on syytä kuunnella Helsingin asiantuntevia turistioppaita, jotka tutustuttavat sadoittain tulijoita kaupunkiimme. Jotkut oppaat kysyvät aivan syystä mietitäänkö  liikennesuunnitelmia tehtäessä
miten turistibussit pääsevät kulkemaan ja mitkä ovat elinkeinon tarpeet. – Päinvastoin kuin jotkut ns ”asiantuntijat” ovat väittäneet – bussien tarve ei mitenkään vähene, erityisesti jos risteilyvierailijat lisääntyvät. Jos haluamme menestyä turistikaupunkina, meidän on katsottava asioita asiakkaiden silmin.

Meillä ei ole niin montaa kansainvälisesti suurta turistinähtävyyttä, mutta kaksi merkittävää sijaitsevat Töölössä – Sibeliuksen patsas ja Temppeliaukion kirkko. Elleivät nämä ole helposti lähestyttävissä, ellemme niitten ympärillä pysty rakentamaan kiinnostavia reittejä, ei ole helppoa pärjätä kilpailussa. Nyt tehtiin tietty paikoitusratkaisu kirkon osalta; mutta saamani palaute vaatii toimia. Nykyinen reitti parkkipaikalta kirkolle on aiheuttanut lukuisia vaaratilanteita, eikä liikuntarajoitteisilla ole helppoa pääsyä kirkkoon.  On tärkeää miettiä uusia ratkaisuja jossa toisaalta asukkaiden viihtyvyys ja tarpeet sekä toisaalta turistielinkeinon näkemykset otetaan huomioon.

Mutta  tärkein valttimme on ehkä kuitenkin se, että Helsingissä turisteilla on Espan ympäristössä, myös Strögetin ohittaen, Pohjoismaiden ja Baltian maiden paras ostos keskittymä. Sitä vaalikaamme  myös!

Astrid